A szemüvegdivatban is állandó a körforgás és a folyamatos a megújulás, vannak azonban olyan fazonok, amelyeket semmilyen újdonság nem taszíthat le a trónról. Ilyen, örök klasszikus a Wayfarer és a Cat-eye – lássuk, honnan indultak hódító útjukra!

A Wayfarer

Az időt – és divathullámokat – rendületlenül kiálló, uniszex, szemüvegként és napszemüveg formájában egyaránt elsöprő népszerűségnek örvendő Wayfarer megalkotása egy bizonyos Raymond Stegeman nevű optikus-tervező nevéhez fűződik. Ő volt az, aki szakított az addig egyeduralkodó fémkeretes megoldásokkal, és kihasználva az 1950-es években még újdonságnak számító műanyagokban rejlő lehetőségeket, felvázolta a máig időtállónak bizonyuló fazont.

A forradalmian új anyagból készült, jól hordható és szinte mindenkinek remekül álló Wayfarer-t 1956-ban dobta piacra a Ray-Ban. Az ikonikus darab hamar népszerűvé vált, boldogan viselték férfiak és hölgyek, fiatalabbak és idősebbek is.

Természetesen ez a fazon is megélt néhány hullámvölgyet, de teljesen soha nem tűnt el a divat színpadáról. Csodálatos újjászületésének a 2000-es évek közepén lehettünk tanúi, amikor egy kis frissítő újratervezést követően könnyedebb és vékonyabb lett a jól ismert keret. A Wayfarer ettől kezdve ismét megállíthatatlanul hódított és hódít ma is. Ha igazi örök darabot szeretnénk a magunkénak tudni, amely még húsz-harminc év múlva is szuperdivatos lesz, mindenképpen szerezzünk be egy megunhatatlan Wayfarer-t.

A Cat-eye

A cicaszem formájú szemüvegek még ma is ugyanolyan kedveltek a nők körében, mint egykor: szinte minden szemüveges hölgy ezt a fazont keresi, ha egy kis retrós bájt akar a megjelenésébe csempészni. Amennyire ismert a forma, annyira kevesen tudják, hogy kitalálója Altina Schinasi, 1907-ben született amerikai filmes és tervező volt. A történet akkor kezdődött, amikor Schinasi szemüveget keresett, de csalódottan hagyta ott az optikust, mert egyáltalán nem volt lenyűgözve a formaválasztéktól. Olyan fazonra vágyott volna, amely egyszerre romantikus és titokzatos, de ilyet nem talált a kínálatban.

Aztán egyszercsak felfigyelt egy velencei Harlequin álarcra, s egyből megvolt a korszakalkotó ötlet, amely olyan sikeresnek bizonyult, hogy a tervezőnő 1939-ben el is nyerte vele a Lord and Taylor Amerikai Design Díjat. 

A cicaszemüvegek divatja innen pedig úgy ívelt felfelé, mint maga a keret vonalvezetése. Az 50-es és 60-as évek Amerikájában egyet jelentett a titkárnők és könyvtárosok viseletével, majd, amikor Hollywood is felfedezte, s olyan sztárok arcát ékesítette, mint Marilyn Monroe vagy Elizabeth Taylor, már nem volt megállás – minden nő ilyet szeretett volna hordani.

A Cat-eye fazon időről-időre alakul és formálódik, az adott kor divatjának megfelelően hol ívesebb, hol lekerekítettebb, időnként díszes, máskor letisztultabb. Egy azonban biztos: soha nem fog kimenni a divatból.

Képek forrása:

http://blog.houseoffraser.co.uk/wp-content/uploads/2011/05/original-wayfarer-sunglasses-%C2%A3123-374x500.jpg

http://images.asos-media.com/inv/y/24/116/896187/image2xl.jpg

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS0KMTFDtE9OR2SrG_NfdBnbkRHG33fu_6ScQ750KK_ah2YUZPMQw

http://images.asos-media.com/inv/media/9/5/8/5/1235859/image3xl.jpg