A pop art volt talán az első olyan művészeti irányzat, ami hétköznapi tárgyainkat és tevékenységeinket is művészetté varázsolta, méghozzá igen látványos módon. Merüljünk hát bátran nyakig a popban akkor is, ha szemüveget keresgélünk!

Bár nincs semmilyen hivatalos emlékév vagy kerek évforduló, mégis úgy tűnik, az idei a pop art éve lesz. Stílszerűen kezdjük talán a popkultúra őshazájával, az Egyesült Államokkal, ahol a „big five” múzeumok egyike, a Walker Art Center rendez nagyszabású kiállítást International Pop címmel. Persze Európa sem akar lemaradni: a londoni Tate Modernben ősztől látható a The World Goes Pop, a bécsi Mumokban pedig már most is megtekinthető a Ludwig Goes Pop, ami az osztrák főváros után egyenesen Budapestre érkezik. Nem kell tehát messzire mennünk, ha fürdeni szeretnénk kicsit a pop art neonszínű fényeiben, vagy ha épp ihletet merítenénk stílusunk „poposításához”!

De miért válhatott globálisan is meghatározó művészeti stílusirányzattá a pop art a ’60-as években? Leginkább azért, mert szakított a néha nehezen befogadható absztrakcióval, és témájául és forrásául egyaránt a tömegekre szabott popkultúrát választotta. Így válhattak kortárs képzőművészetté az olcsónak titulált konzumkultúra kellékei, az előre gyártott tucattermékek és persze Hollywood hamiskás csillogása. Az, hogy ebbe egyúttal a fogyasztói társadalom kritikáját is belecsomagolták, már egy másik történet, de épp ezért van sajátos bája annak, hogy a pop art ikonikus és persze könnyen másolható megjelenési formái a mai napig gyakran felbukkannak a divatláncok legkülönbözőbb termékein. Elég csak Andy Warhol színes Marilyn nyomataira vagy Roy Lichtenstein raszterpontozású képregényfiguráira gondolni.

Ezek után nem meglepő, hogy a szemüvegek, mint mindennapi kellékek is könnyen válhattak műalkotásokká, vagy azok részeivé. Az amerikai pop art egyik legnagyobb alakja, Jasper Johns például egy Panto-stílusú szemüveget öntött fémbe, a lencsék mögött azonban a szemek helyett szájakat láthatunk. A mű címe „A kritikus tekintete”, és mint egy interjúban később elmondta, a kissé bizarr alkotással az állandóan róla fecsegő kritikusoknak akart fityiszt mutatni.

Egy másik pop art legenda, Tom Wesselmann is szívesen játszott el a mindenki által jól ismert, ikonikus formákkal. Híres, 60-a sorszámmal ellátott csendéletén például egy átlagos női kelléktár elevenedik meg, hatalmas méretekben. A műből természetesen nem hiányozhat a vastagkeretű, fekete, kissé cicás szemüveg sem.

Persze sok esetben a művészekhez is szinte hozzánőtt egy-egy jellegzetes darab. A pop art koronázatlan királyát, Andy Warholt szinte el sem tudjuk képzelni szemüveg nélkül, de az egy generációval fiatalabb, színes graffiti figuráiról ismert Keith Haring megjelenésének is mindig meghatározó része volt kerek formavilágú szemüvege.

És mi tanácsolható azoknak, akik saját stílusukat akarják kicsit „poposítani”? Valójában nincsenek csodareceptek. Legyen az összeállításunk bátor és pimasz, ne féljünk az élénk, neonos színektől és ezek elsőre furcsa kombinációitól, barátkozzunk a rajzfilmes hatású mintákkal és a mindig aktuális pöttyökkel! A szemüvegek terén is követhetjük ezt az irányt. Keressük a ragyogó árnyalatokat és a játékos mintákat, melyek persze az oversize kereteken mutatnak jól igazán. Egy megfelelően popos outfit ugyanakkor a mára teljesen mainstreammé vált daraboknak is ad egy kis ironikus bájt – bátran nyúljunk például a jól ismert pilóta vagy cicás keretekhez, ha akár csak képletesen is, de kikacsintanánk jellegzetes formájú szemüvegünk mögül. 

Képek forrása:

http://www.mywebroom-blog.com/wp-content/uploads/2014/09/popart-6-770x430.jpg

http://41.media.tumblr.com/tumblr_lq3myqz7Vh1qghk7bo1_1280.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-zib7DGvBZTY/T8Qv-6CwpDI/AAAAAAAAAWU/i4-ABJ22Wnw/s1600/Tom+Wesselmann,+Still+Life+No.+60,+1973,+Oil+on+Canvas,+NY,+Estate+of+Tom+Wesselmann,+MMFA+2012,+Photo_Nadia+Slejskova.jpg

http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/244/228/6/S2442286/slug/l/bef9k5-1.jpg

http://www.mywebroom-blog.com/wp-content/uploads/2014/09/pop-art.jpg