Nőnap alkalmából kicsit visszatekintünk a múltba, hogy feltárjuk a szemüveges nők küzdelmét az elfogadottságért, majd útjukat a divatvilág legfelső pozícióiba. 

Mára a Nőnap csupán egy kedves, virágos, megemlékezős ünneppé vált a nők megbecsülésének jegyében, létrejöttekor – 1917-ben – és az azt követő évtizedekben azonban egy sokkal harcosabb, a női egyenjogúság melletti kiállást támogató, alapvetően munkásmozgalmi eredetű esemény volt. Mindez érdekes párhuzamba állítható a női szemüvegekkel is. Száz-százötven éve még a szemüveg – mint az intellektuális tevékenységek szimbóluma – inkább a férfiak kiváltsága volt, a nők pedig sokszor a gúny céltáblájává váltak, ha akár viseletükkel, akár életvitelükkel és karrierjükkel bemerészkedtek a férfivilágba. A huszadik században aztán nagyot fordult a világ, és mára a szemüveges nők már nem csak intelligensek, de kifejezetten vonzóak is lehetnek.

Az 1800-as években a szemüveg egyet jelentett az öregséggel és a gyengeséggel, így az emberek inkább csak akkor használták a látáskorrekciós eszközöket, amikor igazán szükségük volt rájuk – ez pedig hatványozottan igaz volt a nőkre. Így akik megengedhették maguknak ezt a luxust, szépen megmunkált lorgnette-et, azaz a kézben tartható, hosszú szárral ellátott lencsepárt használtak. A lorgnette-ekből és a hozzájuk hasonló nagyítós, kézi szemüveglencsékből aztán szinte divatcikk, és mint ilyen női dolog lett, így a vagyonos férfiak körében egykor kötelező kellék sokat vesztett exkluzivitásából. Számukra maradt a monokli, és a lassan terjedő hagyományos szemüvegek.

Ahogy azonban az oktatás egyre szélesebb körűvé vált, az iskolák pedig egyre nyitottabbak lettek a nők előtt is, az írás-olvasás, tanulás és munka mindennapi gyakorlataihoz számukra is elengedhetetlen kellékké vált a szemüveg. Még akkor is, ha ezzel sokakból rosszallást váltottak ki: a szemüveges nőket férfiasnak, kékharisnyának, öregesnek bélyegezték, a nőket és lányokat a századforduló környékéig pedig sokszor még az orvosok is eltanácsolták a szemüvegviseléstől. A huszadik század első harmadában aztán egyre nagyobb teret nyertek a női egyenjogúságért küzdő mozgalmak, ami nem csak a nők általános helyzetét javította, de hatással volt a kulturális normákra, és így a divatra is. A tízes-húszas években már egyre bátrabban hordtak szemüveget a nők is, ’38-ban a Life magazin már arról írt, hogy a napszemüveg az új divatőrület, melynek nők ezrei hódolnak Amerika-szerte, ’42-ben pedig a The New York Times számolt be arról, hogy a nőknek már felesleges eltitkolniuk, hogy szemüvegesek. 

Az ötvenes évek aztán meghozták az igazi áttörést, a cicaszemüveg elindult világhódító útjára – Marylin Monroe, majd Audrey Hepburn alakja pedig szinte egybeforrt e stílussal. A korabeli celebritásokat követve persze minden házi- és üzletasszony divatos szemüvegekre vágyott. Egy kifejezetten nőknek szóló, népszerű tv-reklámban a narrátor egyenesen arról beszélt, hogy az optikusok már nem csak a szem védelmére és a látás korrekciójára figyelnek, a kereteket pedig nem úgy tervezik, hogy beolvadjanak a hétköznapi szürkeségbe. Az igazi cél, hogy szemüveges nők millióinak szépségét emelhessék ki a divatos szemüvegekkel!

Az elmúlt bő fél évszázadban aztán a szemüvegipar és a divat végképp egymásra talált: a napszemüvegek a nők szinte kötelező kiegészítőivé váltak, míg a hagyományos keretek divatossá és vonzóvá varázsolják bármely hölgy megjelenését.

Válogass kedvedre Te is a Vision Express üzletekben a 2015-ös kollekciókból, és ne feledd, Nőnap alkalmából ezen a héten minden terméket – női és férfi modelleket egyaránt – 30 százalékos kedvezménnyel vásárolhatsz meg!

Képek forrása

http://petapixel.com/assets/uploads/2012/11/lorgnette.jpg

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/cf/aa/d3/cfaad3da43e98924220caceb9d169719.jpg

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/54/f1/12/54f1127fb4686816b32cc263f49824ce.jpg

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/63/ca/bb/63cabbc1b5dae9f7b4477e4847d46534.jpg